Wat zijn de implicaties voor het onderwijs van deze theorie?

Cognitieve ontwikkeling (Piaget)

Vraag:

Wat zijn de implicaties voor het onderwijs van deze theorie?

Antwoord:

Volgends de cognitieve structuur en de daaraan verbonden ontwikkeling fasen van Piaget maken de hersens en groei en rijping mee. Volgens Piaget zou men met het aanbieden van bv. leerstof moeten wachten tot het kind in de bepaalde fase zit, die daartoe de toestemming geeft. Natuurlijk is deze theorie niet de enige op dit gebied.
Zo wordt er door Vygotsky gezegd dat de omgeving van een kind ertoe bijdraagt hoe het zich ontwikkelt en zomee versneld in de volgende fase kan komen en dus sneller rijpt.
Er is volgends Vygotsky een actuele zone en een naaste zone van ontwikkeling.
Het kind gaat van de actuele zone waarin het zich bevind naar de volgende. De begeleider moet hiermee rekening houden om de ontwikkeling te provoceren en zijn doel hierop te richten. Zo kan de doorgroei van de ontwikkeling versneld worden en kunnen leerlingen al veel vroeger tot iets in staat zijn wat volgends Piagets wetenschap niet de natuurlijke gang van zaken is. Is het ook niet. Maar het mens is manipuleerbar. Door systematisch gericht onderwijs te geven zouden ll. verder gebracht kunnen worden dan dat ze volgends Piaget in staat zijn. Vele onderzoeken na Piaget hebben aangetoond dat ll. tot veel meer in staat zijn dan dat er tot die tijd werd aangenomen. Piaget is dan ook vooral heel erg westers. We kijken even naar Azië de ouders daar denken dat de kinderen in principe net zo veel kunnen als zij zelf. Van kinderen word al heel vroeg geacht dat ze alles kunnen, weten en functioneren. Dat zie dus heel duidelijk in Azië. Van af jongs af aan zijn Aziatische leerlingen op basisschoolleeftijd al verder ontwikkeld dan onze westerse kinderen. Intussen is door de grote multiculturele samenleving die tegenwoordig in ons land gaande twijfel in hoeverre Piaget en zijn theorie voor ons nog toepasbaar is.
Er doen zich nieuwe ontwikkelingen voor, die uiteraard veel invloed hebben op de manier van lesgeven door docenten aan Nederlandse en westerse scholen.
De groei van intelligente en hoogbegaafdheid of dat de hersens van leerlingen pas veel later dan door Piaget aangenomen in staat zijn om cognitieve activiteiten als plannen, organiseren , oordelen , tentamenvragen beantwoorden, beslissingen nemen en doelen stellen.
Wat wij hieruit wetenschappelijk en cultureel onderzoek kunnen concluderen is dat de docent hier en daar de touwtjes wat strakker moet trekken of iets losser moet laten.



Bron: Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding uitgeverij coutinho